5 mei 2012

Proef van de master

"I'm a bird I'm a bird I'm a flirt: someone's gonna shoot me down ... "
Het gaat goed met me. Echt. Ik ben een liedjesverkrachter pur sang. Het blijft een beetje traditie om - zonder mijn kennis van het Engels te onderschatten - liedjesteksten een eigen sound te geven. Songteksten zijn volgens mij zwaar overrated. En dat bird-gedoe is best toepasselijk. Fladderend baan ik me een weg over een straat waar geen einde lijkt aan te komen: de eindeloze viervaksautostrade genaamd MASTERPROEF. De proef van een master - alias ikzelf, zo blijkt, of toch in de nabije toekomst (fronsende wenkbrauwen). 


Ook die shoot me down zou ik soms wel kunnen gebruiken. Al die zwevende theoretische academici zouden hun hoofd soms beter wat lager tegen de grond houden. Met hun moeilijke woordenschat voel ik mijn bloed vaak opstijgen tot in het diepste van mijn gespleten haarpunten - opstijgen als zijnde: dat mijn haar soms een ontplofte vogelsnest is. Ik ging vandaag nog eens bij mevrouw de kapper. Maar telkens als ik mezelf zover gekregen heb, blijk ik een good hairday te hebben. 


Vraag me niet hoe ik bij die flirt terecht komt. Bird rijmt op Flirt. Gelieve geen verdere associaties te maken. Soms moet een mens even de nodige zelfkennis vergaren vooraleer zoiets te beseffen.

Nu vraag je, je af waarom ik Astrid Bryan-gewijs zoveel Engelse termen in mijn tekstje prop. Het is om mezelf te overtuigen dat zoiets 'werkt', dat zoiets opvalt. Het is een beetje zoals Latijnse spreuken gebruiken in je dagelijkse spreektaal. Zoals onlangs onze gerenommeerde - zie je, soms kan ik echt wel moeilijke woorden gebruiken. Terwijl ik evengoed het woord 'berucht' hier had kunnen plaatsen, maar nee, soms moet je hard zijn - professor Coolsaet nog heel mooi verwoordde: "Wanneer iemand regelmatig Latijn gebruikt in zijn normale spreektaal, terwijl het net zo goed in het Nederlands (of gelijk welke andere taal) kan, dan heeft die persoon iets te verbergen." 


Eat this, BDW - en alweer een flagrante fout van mezelf: een mens op dieet mag je nooit uitdagen met zulke uitspraken. Hij zou wel eens de daad bij het woord kunnen voegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten