18 feb 2010

Partyfever

25 februari 1980 is een belangrijke datum in de geschiedenis van Suriname. Op die dag pleegde Desi Bouterse en zijn achterban een staatsgreep op de toenmalige, corrupte regering. Vanmorgen had ik de eer om Fred van Russel te interviewen, een belangrijke naam in de vakbondswereld en een fervente strijder op vlak van de rechten voor oud-strijders, ook hij heeft nog gevochten in de oorlog in Zuid-Korea. Wat hij te maken heeft met die staatsgreep? Niet bijster veel, alhoewel hij voorstander is van het democratiseringsproces, en dus die bewuste coup eigenlijk afkeurde. Maar hij viert ook zijn tachtigste verjaardag op 25 februari. Met de vraag wat hij deed op die bewuste dag in 1980, sloot ik mijn interview af.

Enfin, een interessant gesprek. Jammer genoeg kon ik me er niet vol overgave op storten, omdat voorbije nacht ook in mijn hoofd een kleine staatsgreep plaatsgevonden heeft. Krioelende beestjes hebben de tijd van hun leven. Surinaamse beestjes of Belgische achterblijvers? Geen idee. Maar dat ze genieten van hun feestpartijtje, dat merk ik wel. Hoe kan ik daar nu neen tegen zeggen? Koortserige toestanden hebben er voor gezorgd dat 18 februari voor mij vooral een 'hangmat-beddag' geworden is.

Stiekem had ik toch gehoopt dat ze een ander hoofd hadden uitverkoren. Maar nu ben ik de gelukkige, geveld in mijn vierde week op Surinaamse bodem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten